تولید کننده تجهیزات مکانیزه نظافت صنعتی
تولید کننده تجهیزات مکانیزه نظافت صنعتی | نظافت به سبک فردا

راهکار نظافت سریع کفپوش PVC یا وینیل

مخفف PVC از عبارت “پلی‌وینیل کلراید” (Polyvinyl Chloride) گرفته شده و به تازگی وارد صنعت ساخت و ساز شده است. این محصول دو نوع رولی و چسبی دارد. نوع رولی بدون درز است و در محل نصب قرار می‌گیرد. این نوع کفپوش امکان برش خوردن را دارد و به سادگی می‌توان بخش‌های مورد نیاز را برش داد. این نوع کفپوش از جنس پلاستیک فشرده (PVC) ساخته می‌شود. در بازار، کفپوش لاستیکی PVC با ضخامت‌های 2 و 3 میلی‌متر موجود است. با توجه به محل نصب و نیازهای کاربری، می‌توان کفپوش رولی و تایلی را با ضخامت‌های مختلف تهیه کرد.

کفپوش وینیل اصلی از ماده‌ای به نام PVC تشکیل شده است که به عنوان یک پلیمر شناخته می‌شود. این محصول دارای سه لایه مختلف است که به هم فشرده می‌شوند و در نهایت به صورت یک لایه یکپارچه مشاهده می‌شوند. سطح پایین و بالای کفپوش با انواع رنگ‌ها، طرح‌ها و یک لایه براق بدون رنگ پوشش داده می‌شود. کفپوش PVC نسبت به سایر نوع کفپوش‌های پلاستیکی از مزایایی مانند مقاومت در برابر رطوبت و آب، اقتصادی بودن، عایق حرارتی بودن، مقاومت در برابر آتش، مقاومت در برابر ضربه و سایش برخوردار است. این نوع کفپوش در محیط‌های اداری رایج است و همچنین در منازل مسکونی نیز به خوبی عملکرد دارد.

نوع‌های مختلف کفپوش PVC انعطاف زیادی دارند و در نصب محدودیتی ندارند. حتی می‌توان آن را در مکان‌های مرطوب نصب کرد. این محصول از لایه‌های به هم فشرده تولید می‌شود و ساختار رزینی دارد. کفپوش PVC در رستوران‌ها، هتل‌ها به جای موکت هتلی، ساختمان‌های اداری و منازل، به ویژه در آشپزخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مزایای وینیل

با مطالعه مزایای متعدد کفپوش‌های PVC می‌توان درک کرد که چه ویژگی‌هایی آن را به یک گزینه مناسب تبدیل می‌کند. در ادامه مزایای این کفپوش را بررسی می‌کنیم.

نصب آسان

کفپوش‌های وینیلی را می‌توان طی یک فرآیند بسیار ساده برروی هر نوع سطحی اجرا کرد. در مرحله اول لازم است که کف محل مورد نظر هموارسازی شود، سپس بااستفاده از چسب مخصوص، کفپوش برروی کف قرار می‌گیرد.

امروزه، بیشتر کفپوش‌های وینیلی به‌صورت خود چسب تولید می‌شوند. این به آن معناست که حتی بدون نیاز به چسب می‌توان این کفپوش‌ها را نصب کرد، به‌طوریکه لایه پشتی را برداشته و برروی کف به‌درستی قرار می‌دهید تا به آن بچسبد.

 مقرون به‌صرفه بودن

اگر بودجه کمی دارید، قطعا کفپوش وینیل یکی از اقتصادی‌ترین گزینه‌ها است. به‌ویژه برای افرادی که از طرح‌های چوب استقبال می‌کنند، استفاده از کفپوش‌های PVC بسیار مقرون به‌صرفه‌تر از چوب طبیعی است.

خاصیت ضدآب

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کفپوش وینیل که آن را از گزینه‌های دیگر متمایز می‌کند، خاصیت ضدآب بودن است. دقت داشته باشید که دو اصطلاح ضدآب و مقاوم در برابر آب، معنای یکسانی ندارند. شاید شما بتوانید یک جایگزین برای اجرای کفپوش طرح چوب پیدا کنید که در برابر آب مقاوم باشد،‌ اما هیچکدام از آنها مانند کفپوش PVC ضدآب نیستند.

دوام بالا

پلاستیک موجود در کفپوش وینیل‌، آن را در برابر تغییرات دما، سایش و اصطکاک مقاوم کرده است. درنتیجه، استفاده از این کفپوش‌ها در اماکن پررفت و آمد مانند  کف سازی سوله‌های صنعتی و در خانه‌های پرجمعیت که بچه کوچک دارند پیشنهاد مناسبی است.

عایق صدا

کفپوش‌های وینیفلکس عایق صدا هستند، به‌طوریکه هنگام راه رفتن برروی آنها صدایی ایجاد نمی‌شود. این ویژگی برای آپارتمان‌ها یک مزیت مهم به‌حساب می‌آید.

نظافت آسان و خاصیت آنتی باکتریال

از آنجایی که کفپوش PVC دارای بافت نیست درنتیجه، سطح آن نمی‌تواند آلودگی‌ها را به خود جذب کند. از طرف دیگر، نگهداری و تمیز کردن سطح این کفپوش بسیار راحت است، که این موضوع به خاصیت آنتی باکتریالی آن اضافه می‌کند.

این ویژگی در کفپوش‌های وینیل باعث افزایش کاربرد آنها در بیمارستان‌ها شده است، از این روبه آنها کفپوش وینیل بیمارستانی هم می‌گویند.

نحوه نظافت کفپوش وینیل یا pvc  با اسکرابر

کفپوش وینیل

برای نظافت و پاکسازی کفپوش PVC یا وینیل با استفاده از اسکرابر صنعتی، مراحل زیر را می‌توانید دنبال کنید:

  1. پاکسازی ابتدایی: قبل از شروع نظافت، از کفپوش جسمانی و خرده‌های آلودگی خشک پاک کنید. این کار باعث جلوگیری از خراشیدن سطح کفپوش در هنگام استفاده از اسکرابر می‌شود.
  2. تهیه محلول پاک‌کننده: یک محلول پاک‌کننده مناسب برای کفپوش PVC تهیه کنید. بهتر است از محلول‌های ضعیف الکل یا مایعات تمیزکننده خاص برای کفپوش‌های وینیلی استفاده کنید.
  3. تنظیم اسکرابر: اسکرابر صنعتی را با تنظیمات مناسب برای کفپوش PVC تنظیم کنید. فشار و سرعت مکش اسکرابر باید به طوری باشد که کفپوش تخریب نشود.
  4. نظافت با اسکرابر: با استفاده از اسکرابر صنعتی و محلول پاک‌کننده، سطح کفپوش را تمیز کنید. اسکرابر با حرکات مستقیم یا دایره‌ای به طور همگانی روی سطح کفپوش حرکت کند. در صورت نیاز، دستگاه را با یک مخلوط مخصوص برای پاک‌کننده‌ها شستشو کنید.
  5. شستشو با آب تمیز: پس از استفاده از اسکرابر، سطح کفپوش را با آب تمیز بشویید تا مابقی محلول پاک‌کننده و آلودگی‌ها از بین برود.
  6. خشک کردن: سطح کفپوش را به خوبی خشک کنید. می‌توانید از دستگاه خشک‌کننده هوای گرم یا میکروفایبرهای خشک‌کننده استفاده کنید.
  7. مراقبت پس از تمیزکردن: پس از تمیزکردن، اجتناب از قرار دادن آب یا مایعات بر روی کفپوش تا جایی که ممکن است. همچنین، از استفاده از مواد شیمیایی قوی یا آب آلوده بپرهیزید که ممکن است سطح کفپوش را آسیب برساند.

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که هنگام استفاده از اسکرابر، فشار و سرعت مناسب را انتخاب کنید تا کفپوش آسیب نبیند. همچنین، از محلول‌های تمیزکننده مناسب و ملایم استفاده کنید تا سطح کفپوش خراب نشود.

پست قبلی

مزیت خریداری جاروبرقی کوله ای چیست ؟

پست بعدی

اصول نظافت کفپوش لمینت یا HDF

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *