تولید کننده تجهیزات مکانیزه نظافت صنعتی
تولید کننده تجهیزات مکانیزه نظافت صنعتی | نظافت به سبک فردا

روش های بهبود کیفیت شستشوی صنعتی در سالن‌های رنگ

در صنایع خودروسازی، یکی از بخش‌های بسیار حیاتی و حساس، فرآیند رنگ‌آمیزی خودروها می‌باشد. این فرآیند پیچیده و دقیقی است که در کارخانه‌های خودروسازی به ترتیب زیر اجرا می‌شود: آماده‌سازی سطح (شامل شستشو و تمیزکاری بدنه)، فسفاتاسیون، روکش کاری الکترولیتی، پخت روکش الکترولیتی، درزگیری و عایق‌کاری زیر بدنه، پخت مواد درزگیر و عایق زیر بدنه، روکش کاری آستری، پخت روکش آستری، روکش کاری نهایی، پخت روکش نهایی، بازرسی و تعمیر خرابی‌های رنگ، پولیش کاری، و در نهایت بازرسی نهایی رنگ.

در این مرحله، پس از اتمام فرآیند رنگ‌آمیزی هر خودرو، معمولاً بخشی از رنگ مصرفی به سطوح اطراف و کف شبکه‌های رنگ می‌ریزد که نیاز به تمیزکاری و پاک‌سازی دارد. برای انجام این کار دشوار، از دستگاه‌های واترجت صنعتی بهره می‌گیرند. این دستگاه‌ها توانایی شستشوی دقیق و سریع سطوح ریزی شبکه‌های رنگ را دارند. با استفاده از شوینده‌های با فشار قوی و آب گرم و سرد، و با استفاده از نازل‌های مخصوص برای شستشوی سطوح، تمامی آلاینده‌ها از جمله رنگ، روغن، چربی، و جرم‌ها به دقت شسته و پاک می‌شوند. این دستگاه‌ها عملکرد بهینه را در فرآیند تمیزکاری سطوح پس از رنگ‌آمیزی خودروها به ارمغان می‌آورند.

 

اساس عملکرد واترجت صنعتی ها

دستگاه‌های واترجت یا کارواش صنعتی با بهره‌گیری از فشار آب به عنوان ابزار اصلی، آلاینده‌ها را از سطوح جدا کرده و تمیز می‌کنند. این دستگاه‌ها با استفاده از فشار آب، آلاینده‌ها را متلاشی می‌کنند و در نهایت آنها را از روی سطوح جدا می‌سازند. دو عامل اصلی در تعیین عملکرد دستگاه واترجت، سرعت آب و فشار آب هستند.

فشار آب نمایانگر نیروی مورد نیاز برای پاشش آب به منظور ضربه زدن به آلاینده‌ها است و بر اساس بار اندازه‌گیری می‌شود. از سوی دیگر، سرعت آب یا دبی، حجم آبی است که در هر دقیقه به نازل پاشش می‌رسد. سرعت آب نشان‌دهنده سرعت عملیات تمیزکاری می‌باشد، به این معنا که هرچه سرعت آب یا دبی بیشتر باشد، زمان مورد نیاز برای تمیزکاری کاهش می‌یابد.

واترجت‌ها بر اساس فشار آبی که تولید می‌کنند، به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  1. واترجت‌های با فشار کمتر از 250 بار (واترجت‌های خانگی): این دستگاه‌ها به خصوص برای استفاده در محیط خانگی و کارهای ساده مناسب هستند.
  2. واترجت‌های با فشار بین 250 تا 1000 بار: این نوع واترجت‌ها در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند و برای تمیزکاری‌های صنعتی مناسب هستند.
  3. واترجت‌های با فشار بالاتر از 1000 بار (واترجت‌های فوق‌فشار): این دستگاه‌ها برای کاربردهای سنگین صنعتی و تمیزکاری‌های پیچیده و سخت مناسب هستند.

با توجه به نیازهای خود، می‌توانید از یکی از این دسته‌های واترجت‌ها برای تمیزکاری و حذف آلاینده‌ها از سطوح استفاده کنید.

 

اهمیت بهبود کیفیت شستشوی صنعتی

کیفیت شستشوی صنعتی در سالن‌های رنگ بسیار مهم است زیرا اثر مستقیمی بر کیفیت نهایی محصول دارد. آلاینده‌های باقی‌مانده بر روی سطوح می‌توانند باعث دیده‌شدن عیوب و ناهمواری‌ها در پوشش رنگی خودرو شوند. بهبود کیفیت شستشو باعث کاهش میزان عیوب و نقصان در محصولات نهایی می‌شود و همچنین می‌تواند زمان و هزینه‌های تعمیراتی را کاهش دهد.

سشتشو با واترجت صنعتی

تفاوت واترجت صنعتی آب سرد و آب گرم

در اکثر موارد، برای حذف آلاینده‌ها و تمیزکاری سطوح، نیروی مکانیکی آب به عنوان ابزار اصلی کافی است. با این حال، برای از بین بردن لکه‌های روغنی و جرم‌ها، علاوه بر نیروی فیزیکی فشار آب، نیاز به حرارت نیز وجود دارد. برای درک بهتر نقش حرارت در حذف آلودگی‌های روغنی و چربی، موارد شیمیایی را نیز مورد بررسی قرار دهیم:

 

پیوند بین مولکولی

پیوند مولکولی باعث اتصال مولکول‌های تشکیل‌دهنده ماده به یکدیگر می‌شود و آنها را در فاز مربوط به هر ماده نگه می‌دارد. به عنوان مثال، در مورد آب، وجود پیوندهای هیدروژنی به آن امکان می‌دهد که مولکول‌های آب به یکدیگر متصل شوند و فاز مایع را تشکیل دهند. با افزایش دما به بالای 90 درجه سانتیگراد، انرژی جنبشی مولکول‌های آب به اندازه‌ای زیاد می‌شود که این پیوندهای هیدروژنی را شکسته و مولکول‌ها از هم جدا می‌شوند و وارد فاز بخار می‌شوند.

این اصل به همین شکل در مورد مولکول‌های چربی و روغن نیز صادق است. در حضور حرارت، افزایش انرژی داخلی مولکول‌ها باعث ضعیف شدن پیوندهای بین مولکولی آنها می‌شود و این مولکول‌ها از سطح جدا می‌شوند. واترجت‌های آب گرم، علاوه بر استفاده از نیروی مکانیکی فشار آب، با اعمال حرارت نیز به ذرات چربی و روغن بر روی سطوح آلوده زدند و این آلاینده‌ها را کنده و از سطوح جدا می‌کنند.

 

نازل اسکیتر یا زمین شوی در واتر جت صنعتی

این نازل به‌طور خاص برای حذف آلاینده‌های رنگی و روغنی از سطوح طراحی شده است. این نازل با حرکت دورانی که به آب پرفشار می‌دهد، توانایی افزایش قدرت آب در حذف آلودگی‌ها را داراست. نتیجتاً، بدون نیاز به استفاده از مواد شوینده، تمامی آلودگی‌ها را از سطوح پاک می‌کند و هیچ گونه آسیبی به سطوح وارد نمی‌کند.

 

 روش‌های بهبود کیفیت شستشو با واترجت صنعتی

  1. استفاده از نوع مناسبی از واترجت: بر اساس نیازهای شستشوی صنعتی، انتخاب نوع مناسبی از واترجت از اهمیت بالایی برخوردار است. برای شستشوی سطوح پر آلایش و ضخیم، واترجت با فشار بالا و نازل‌های مناسب انتخاب شود.
  2. استفاده از حرارت: برای حذف آلودگی‌های روغنی و چربی، استفاده از واترجت با حرارت می‌تواند بسیار موثر باشد. حرارت به مولکول‌های چربی کمک می‌کند تا از سطوح جدا شده و به راحتی حذف شوند.
  3. استفاده از شوینده‌های خاص: برای حذف آلودگی‌های خاص می‌توان از شوینده‌های خاص و مخصوص به همراه واترجت استفاده کرد. این شوینده‌ها می‌توانند عملکرد واترجت را بهبود دهند.
  4. تنظیمات دقیق واترجت: تنظیمات صحیح فشار آب، دبی، و نازل‌ها بر اساس نیازهای شستشو بسیار مهم است. تنظیمات نادرست ممکن است باعث خرابی یا ناکارآمدی فرآیند شستشو شود.

 

نتیجه‌گیری

بهبود کیفیت شستشوی صنعتی در سالن‌های رنگ با استفاده از واترجت صنعتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. با انتخاب نوع مناسبی از واترجت، استفاده از حرارت، استفاده از شوینده‌های خاص، و تنظیمات دقیق، می‌توان بهبودی مؤثر در کیفیت نهایی محصولات حاصل کرد. این اقدامات نه تنها به کاهش هزینه‌ها و زمان تعمیراتی منجر می‌شوند، بلکه به ارتقاء تصویر و اعتبار شرکت‌های خودروسازی و رنگ‌سازی نیز کمک می‌کنند. بنابراین، بهبود کیفیت شستشو با واترجت صنعتی یک اقدام اساسی در جهت بهبود عملکرد و سودآوری این صنایع می‌باشد.

 

پست قبلی

عوامل اصلی مؤثر در کاهش عملکرد جاروبرقی‌ صنعتی و راهکارهای بهبود بهره‌وری

پست بعدی

تاثیر زمان تعویض پد اسکرابر صنعتی بر کیفیت و کارایی دستگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *